سرزمین دانلود

سرزمین دانلود

این سایت درتاریخ 1395/1/28طراحی شده و فایل های زیادی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.
سرزمین دانلود

سرزمین دانلود

این سایت درتاریخ 1395/1/28طراحی شده و فایل های زیادی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

فیلم منابع مطالعاتی رتبه‌ی 2 کشوری ریاضی ، امیرمحمد فرزانه

فیلم  منابع مطالعاتی رتبه‌ی 2 کشوری ریاضی ، امیرمحمد فرزانه

در گتفتگوی زیر امیرمحمد فرزانه رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 1 ریاضی و 2 کشوری که 1 سال دانش آموز کانون بوده است از تهران در مورد منابع مطالعاتی خودش گفته است:


لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای را در چه رشته‌ای و از کدام شهر کسب کردید؟

امیرمحمد فرزانه هستم، رتبه‌ی 2 کشوری را در رشته‌ی ریاضی از تهران کسب کردم.


کدام کتاب‌های کانون برای شما بیشترین تاثیر را داشت و از کدام‌ها استفاده کردید؟

من از کتاب‌های آبی، سه‌سطحی، زرد و جمع‌بندی استفاده کردم.


کتاب‌های آبی کانون


از ویژگی‌های کتاب‌های آبی بفرمائید و این‌که چه چیزی در این کتاب‌ها سبب تداوم استفاده‌ی شما از آن‌ها شد؟

کتاب‌های آبی شامل مجموعه سوال‌هایی هستند که ما نیاز داریم چونکه شامل سوال‌های کنکورهای سال های قبل هستند به علاوه ی سوال‌های تالیفی و سوال‌های آزمون‌های کانون. برای همین در کل مجموعه‌های خوبی هستند به همراه پاسخ‌های تشریحی که کاملا درک می‌شود.

چه زمانی این‌ کتاب‌ها را تهیه کردید؟  

از اول که شروع به خواندن کنکور کردم این کتاب‌ها را تهیه کردم و به مرور شروع کردم به استفاده از آن‌ها. کتاب‌های دیگر را هر کدام را در زمان خودش استفاده کردم.

 بعد آموزشی کتاب‌های آبی را با توجه به پاسخ‌های تشریحی کتاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر سوالی که اشکال داشتم به پاسخ تشریحی مراجعه می‌کردم کاملا می‌فهمیدم و اگر اشکالی داشتم در آن سوال‌ها کاملا رفع می‌شد با آن پاسخ‌های تشریحی

برای آموزش از جزوه و کتاب درسی استفاده کردم ولی برای تست زدن به دلیل جامع بودن از کتاب های آبی استفاده می‌کردم.

به منظور پوشش مطالب، سعی شده است هر موضوعی که در درس‌نامه است یادر کتاب درسی هست حدقل یک تست در کتاب وجود داشته باشد.شما پوشش مطالب را در این کتاب‌ها چگونه دیدید؟

به نظرم خیلی پوشش کاملی بود و دقیقا هر مبحثی که در کنکور آمده یا احتمال داشت در کنکور از آن سوال بیاید در کتاب‌های آبی آمده بود.

به طور خاص در مباحث چالشی فیزیک پیش مثل سینماتیک چطور ورود به محث کردید و آیا کتاب آبی برای تثبیت و تسلط شما از لحاظ تنوع تست و تیپ‌بندی سوالات کفایت کرد؟

فیزیک پیش را اینطوری مطالعه کردم که از روی جزوه‌ی معلم درس را مطالعه می‌کردم و اولین تست‌هایی که کار می‌کردم تست‌های آبی بود به ترتیب تست‌هایش را می‌زدم و به تسلط نسبی دست پیدا می‌کردم جلوتر که می‌رفتم خوب می‌شد و بعد برای مرور به آن مبحث‌ها برمی‌گشتم.

تیپ‌بندی سوال‌های فیزیک به طور خاص در نحوه‌ی مطالعه‌ی شما تاثیری داشت؟ تست‌ها را به ترتیب می‌زدید یا روش خاصی داشتید؟

من تست‌های کتاب آبی را از اول شروع می‌کردم به حل کردن تا انتها و به ترتیب کتاب آبی از آن استفاده می‌کردم.

ما در تولید کتاب‌های آبی مدعی هستیم که سوال‌ها استاندارد و شناسنامه‌دار هستند و پوشش مطالب رعایت شده است و هم‌چنین حجم کتاب مهندسی شده است آیا این موارد برای شما در استفاده قابل لمس بود؟

حجم کتاب‌های آبی معقول و منطقی بود یعنی نه آنقدر کم بود که به تسلط نرسم و نه آنقدر زیاد بود که حوصله‌ی دانش‌آموز سر برود و این که سوال‌ها هم هر کدام از کجاست و آدرس هر سوال آورده شده بود شناسنامه داشت و استاندارد و خوب بود.

در کتاب‌های آبی سعی شده است که به هر مبحث به اندازه‌ی خودش توجه شود و از این معیار به ضریب تناسب و توازن در این کتاب‌ها یاد می‌شود آیا این موضوع در هنگام استفاده برای شما ملموس بود؟

من دقیقا حس می‌کردم هر مبحثی که مهم بود تست‌هایش بیشتر بود و تست‌های قسمت‌های کم اهمیت‌تر کمتر بود طوری که احساس نکنیم که زیادی داریم تست می‌زنیم در عین حال که اینطوری بود هیچ مبحثی هم نبود که از قلم افتاده باشد و در کتاب نباشد.

………………………………

کتاب‌های سه‌سطحی

شما از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید؟

دیفرانسیل و ریاضی پایه و سه‌سطحی شیمی پیش و فیزیک‌های سه‌سطحی

در مورد کتاب‌های سه‌سطحی کلا یا در مورد هر کتاب به صورت جداگانه نظرتان را بفرمائید:

به صورت کلی از کتاب‌های سه‌سطحی در اواخر دوران مطالعه‌ام که دنبال سوال‌های سخت‌تر و چالشی تر بودم استفاده کردم به نظر من خیلی به من کمک کرد این کتاب ها از این لحاظ که هم حجمش خوب بود و به سه سطح طبقه‌بندی شده بود و می‌توانستم مدیریت کنم که از کدام بخش می‌خواهم هر زمان استفاده کنم و سوال‌هایش هم آمار داشت که چند نفر حل کردن و این موضوع هنگام حل کردن به من ایده می‌داد که چقدر سخت است و از این لحاظ خیلی به من کمک کرد.

کتاب‌های سه‌سطحی را به چه کسانی معرفی می‌کنید؟

 به نظر من کتاب‌های سه‌سطحی برای همه‌ی دانش‌آموزان قابل استفاده است و هر کسی می‌تواند با توجه به این‌که طبقه‌بندی دارد براساس سطح خودش و این‌که ببنید کدام سطح برایش مناسب است از کتاب‌ها استفاده کند و این خیلی کمکشان می‌کند که اگر در امتحان‌ها با سوال‌های سخت ا جدید مواجه شدند که مدلش را تا حالا ندیده بودند بتوانند مدیریت کنند.

نظرتان در مورد حجم کتاب‌های سه‌سطحی چیست؟ ما معتقدیم حجم این کتاب‌ها مناسب است در عین حال که سوال‌های آن با کیفیت هستند. هم‌چنین دانش‌آموزان می‌توانند زمان‌بندی در استفاده از آن‌ها داشته باشند مثلا اگر زمان کافی برای حل سوال نداشته باشند فقط به یک بخش از سه سطح مراجعه کنند.

حجم این کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های دیگر کانون که کم است ولی حجم منطقی دارد و برای کتاب با حجم بیشتر کتاب‌های آبی در دسترس هستند ولی به نظر من با این‌که حجم کمی دارد ولی همه‌ی سوال‌های این کتاب‌ها خوب هستند. حجم کتاب‌ها خوب و مناسب بود برای من که این‌گونه بود.

گاهی در زمان کنکور وقتی دانش آموزان با سوالات سخت مواجه می‌شوند بیان می‌کنند که این سوال‌ها غیراستاندارد هستند و خارج از حد کنکور و فقط زمان ما را می‌گیرند آیا چنین سوالی در این کتاب‌ها دیدید؟

همه‌ی سوال‌های سه‌سطحی استاندارد بود از این لحاظ که همه‌ی مباحثش در کتاب دبیرستان بود و می‌شد آن‌ها را حل کرد. فرق سوال‌های کتاب‌های سه‌سطحی با کتاب‌های دیگر این بود که با ایده‌های جدید حل می‌شوند یعنی سوال‌هایی بودند که مشابه آن را جای دیگر ندیده بودم و اکثر سوال‌ها برایم جدید بود. نقطه قوت این کتاب‌ها این است که سوالات استانداردی بودند که مشابه سوالاتش در کتاب‌های دیگر نبود.

وقتی با سوالی مواجه می‌شدید که سخت بود و نمی‌توانستید جواب دهید روحیه خود را از دست می‌دادید و از مسیر جدا می‌شدید یا به حل آن می‌پرداختید؟

این کتاب‌ها برای این است که دانش‌آموزان با سوالات سخت مواجه شوند و سوال سخت حل کنند و ایده‌های جدید ببینند سوال‌هایی هم بود که من ایده‌اش را نمی‌دانستم و سخت بود ولی این‌طور نبود که روحیه‌ام را از دست بدهم چون این کتاب‌ها را تهیه کرده بودم که استفاده کنم اگر هم بلد نبودم راه حل‌های تشریحی کتاب خوب بود و ایده‌ی سوال را می‌فهمیدم.

آیا هم‌گام با کتاب‌های آبی از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردید یا بعد از تسلط بر کتاب‌های آّبی از آن‌ها استفاده می‌کردید؟

من از کتاب‌های سه‌سطحی بعد از این‌که به آن مبحث تسلط پیدا می‌کردم استفاده می‌کردم که ببینم چقدر سوال جدید می‌توانم حل کنم. یعنی اول کتاب آبی را استفاده می‌کردم.

اسم کتاب، سه‌سطحی است واز سه سطح تشکیل شده است و سوالات در آن‌ به سه سطح متمایز شده‌اند و کتاب مبتنی بر آماری است که از داوطلبان کانون گرفته شده است آیا این سه‌سطح را به طور واقعی حس ‌کردید؟

بله موقع حل کردن سوال‌ها حس می‌کردم. من معمولا خودم که شروع می‌کردم به استفاده از این کتاب‌ها، اواخر به خاطر این‌که زمانم کم بود ابتدا سوالات بسیار دشوار را کار می‌کردم و اگر زمان داشتم سوالات نسبتا دشوار و دشوار را هم کار می‌کردم و سوالاتش چون براساس آمار بود تفاوتش معلوم بود. البته ممکن بود یک یا دو تست در قسمت دشوار باشد ولی خیلی برای من سخت‌تر باشد البته برای من و ممکن است برای دیگران این‌گونه نباشد.

 اگر به عقب برگردید و بخواهید مدیریت منابع کنید آیا در شیوه و زمان‌بندی استفاده از این کتاب‌ها تجدید نظر می‌کردید؟

به نظرم همان‌طور که خودم استفاده کردم بهترین زمانش هم همان موقع است یعنی بعد از تسلط به هر مبحث. چون حجمش هم طوری نیست که برای آموزش استفاده کرد و برای یادگیری هم با توجه به این‌که تست‌هایش کمی سخت هستند روحیه را ضعیف کند. برای من به نظر من اگر به عقب برمی‌گشتم باز هم در دوران جمع‌بندی از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردم.


………………………………

کتاب‌های زرد عمومی و زرد اختصاصی

کتاب‌های زرد عمومی و اختصاصی را چه زمانی استفاده کردید و چه تاثیری برای شما داشت؟

از این‌ کتاب‌ها در دوران جمع بندی در خرداد استفاده کردم.

ویژگی این کتاب‌ها چه بود؟

همه‌ی سوال‌هایی که تا الان در کنکور آمده در این کتاب‌ها طبقه‌بندی شده بود. راه‌حل های تشریحی خیلی مناسبی داشت و کاملا می‌فهمیدیم.

از کتاب زرد عمومی، سوالات رشته‌ی خودتان را هم جواب می‌دادید یا نه؟

نه می‌گذاشتم برای جمع‌بندی و با کتاب زرد اختصاصی

به طور خاص اگر بخواهید بگویید کتاب‌های زرد یک کمک مشخص به شما کرد آن چه بود؟

وقتی به کنکور نزدیک می‌شویم نیاز است که با چینش سوال‌های کنکور و روند سوال‌ها آشنا شویم که از این لحاظ خیلی به من کمک ‌کرد.

در پاسخ تشریحی کتاب‌های زرد سعی شده است که تشریح سایر گزینه‌ها باشد و پاسخ‌ها جامع باشد نظر شما در مورد پاسخ‌ها چه بود؟

به نظرم مناسب بود اگر سوالی را اشکال داشتم و به پاسخ مراجعه می‌کردم متوجه می‌شدم و اشکالی ندیدم.

از کتاب زرد عمومی چه‌طوری استفاده می‌کردید؟ آزمون‌محور و با در نظر گرفتن زمان به سوالات پاسخ‌ می‌دادید یا درس‌محور؟

هر وقت زمان داشتم آزمون و معمولا عصرها یک دوره آزمون برای یک رشته را آزمون می‌دادم.

آیا سوالات عمومی رشته‌های دیگر را هم استفاده کردید؟ توصیه‌ی شما در این زمینه به دیگران چیست؟

 من خودم این کار را کردم و پیشنهاد می‌کنم دانش‌آموزان سوالات رشته‌های دیگر را هم حل کنند.

شما به دیگران توصیه می‌کنید از کتاب‌های زرد چه زمانی استفاده کنند؟

به نظرم هر زمان که داشتند درس‌هایشان را جمع‌بندی می‌کردند حالا ممکن است برای یکی زود و برای یکی دیرتر باشد من در دوران جمع‌بندی استفاده کردم.


………………………………

کتاب‌های جمع‌بندی پیش اختصاصی و پایه و عمومی

از کدام کتاب‌های جمع‌بندی و چه زمانی از آن‌ها استفاده کردید؟

من در دی‌ماه، از کتاب‌های جمع‌بندی عمومی و اختصاصی پیش ترم اول و پایه استفاده کردم و ویژگی خوب این کتاب‌ها این بود که به صورت آزمون بودند و آن موقع من چون می‌خواستم مطالبی را که خواندم را جمع‌بندی کنم از آزمون‌هایش استفاده می‌کردم و خیلی مفید بود.

آیا آزمون‌هایش استاندارد بودند و می‌توانست محک خوبی برای ارزیابی شما باشد؟

بله خیلی استاندارد بود و من برای یادگیریم خودم را با آن‌ها محک می‌زدم.

آیا اگر کتاب‌های جمع‌بندی برای نیم‌سال دوم هم در دسترس بود شما استفاده می‌کردید؟

بله. خودم بعد از این‌که همه درس‌ها را خواندم و در دوران جمع‌بندی بودم بیشتر دنبال این بودم آزمون‌های استاندارد مطابق با کنکور را حل کنم و چون این کتاب‌ها در دی‌ماه به من خیلی کمک کرده بود اگر کتابی هم برای دوران جمع‌بندی بود مفید بود.

آیا نکته‌ی خاصی هست که در مورد منابع کانون بخواهید بیان کنید.

منابع کانون در کل خیلی به من کمک کرد چون مثلا با کتاب‌های آبی و سه‌سطحی‌ها برای هر زمان کانون یک منبع خوب برای من داشت.



فایل های ضمیمه
منابع مطالعاتی رتبه‌ی 2 کشوری ریاضی ، امیرمحمد فرزانه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد